Węglowodany, a cholesterol

Węglowodany i „zły” cholesterol

ldlW mediach mówi się dużo o cholesterolu, a dokładnie jego dwóch rodzajach. Mianowicie o HDL (tzw. „dobrym cholesterolu”) i LDL („złym cholesterolu”).Wysoki poziom LDL doprowadza do przemieszczania się cholesterolu z wątroby do tętnic, gdzie odkłada się, tworząc złogi, doprowadza do zwężenia tętnic wieńcowych i zmian miażdżycowych. W LDL obfituje dieta bogata w tłuszcze i niedobór węglowodanów nieprzetworzonych, zwłaszcza błonnika. Dla zdrowia człowieka korzystne jest utrzymywanie LDL na niskim poziomie.  W celu obniżenia poziomu „złego” cholesterolu zalecana jest częsta aktywność fizyczna, np.: jazda na rowerze, pływanie, biegi. Poza podwyższaniem sprawności fizycznej, korzystne dla organizmu i zdrowia jest stosowanie odpowiedniej diety. Każdy powinien spożywane węglowodany niskoprzetworzone (bogate w błonnik) oraz zmienić spożywane tłuszcze ze zwierzęcych na roślinne. Urozmaicona dieta wpływa korzystnie na układ pokarmowy i doprowadza do obniżenia ilości „złego” cholesterolu w organizmie do odpowiedniego poziomu.

Węglowodany i „dobry” cholesterol

hdlCholesterol ludziom kojarzy się głównie z czymś złym, co może powodować choroby takie jak miażdżyca. Jednak oprócz „złego” cholesterolu (LDL), istnieje również jego „dobra” odmiana, czyli HDL. Powoduje on obniżanie poziomu cholesterolu we krwi, w wyniku usuwania jego nadmiaru z komórek i transportowania go do wątroby. W tym organie cholesterol jest metabolizowany i później wydalany z organizmu. „Dobry” cholesterol w przeciwieństwie do LDL przeciwdziała miażdżycy, ponieważ usuwa zalegający tłuszcz z naczyń krwionośnych. Jego poziom we krwi powinien być jak najwyższy, ponieważ chroni serce i cały układ krwionośny. Dieta złożona z cukrów niskoprzetworzonych, czyli bogatych w błonnik wpływa korzystnie na organizm. Zwłaszcza jedzenie dużej ilości warzyw i owoców, powoduje wzrost poziomu HDL w ludzkim ciele. Węglowodany z dużą zawartością błonnika są preferowane w celu podwyższenia ilości „dobrego” cholesterolu we krwi. Aktywny wypoczynek i urozmaicona dieta, powodują obniżenie poziomu LDL w organizmie i wzrost HDL co wpływa na korzyść dla zdrowia każdego człowieka.

Kategorie
Węglowodany

W większości wypadków spożywanie dużych ilości węglowodanów nie jest korzystne dla zdrowia człowieka oraz jego wyglądu. Wyjątkiem są sportowcy, których zapotrzebowanie na energię jaką niosą za sobą węglowodany jest ogromne. Aby osiągać dobre wyniki i dostarczać odpowiedniej ilości energii niezbędne jest stosowanie przez sportowców różnego rodzaju odżywek dostarczających duże ilości węglowodanów podczas intensywnego wysiłku fizycznego